fbpx

The Sporting Life förmedlar äventyr i artikelform: ”Ett visuellt smörgåsbord med en litterär huvudrätt”

I en tid då alltför mycket mediekonsumtion består av ändlöst scrollande och snabba klipp så har även den totala kontrasten börjat blomstra. Livsstilsmagasinet The Sporting Life erbjuder långläsning och äventyr i artikelform som fängslar läsarna.

– Vårt mål är att inspirera våra läsare med unika berättelser och magnifika fotografier, och låta äventyren bli levande på ett sätt som aldrig tidigare, säger Thaddius Bedford, grundare och CEO på The Sporting Life.

Thaddius växte upp i en liten stad i norra Michigan. Hans far ägde en marina som låg belägen vid den norra delen av Higgins Lake. När Thaddius var sex år gammal så lärde hans far honom att dyka, något som så småningom utvecklades till att bli en passion.

– Jag ägnade de följande 30 åren åt att utforska de okända vattnen i The Great Lakes (sjöarna Superior, Michigan, Huron, Erie and Ontario. reds. anm) och källorna i norra Florida, Bahamas och Yucatán. Under de åren tillbringade jag också mycket tid med att söka efter och hitta skeppsvrak på Michigans, Hurons och Superiors bottnar.

1994 tog Thaddius examen från Central Michigan University, men redan under skoltiden hann han grunda fotoföretaget Liquid Image, Incorporated. Sedan dess har hans karriär även inneburit tolv år som förläggare, 33 år som yrkesfotograf, 17 år som fältproducent/videograf för tv-sändningar och 40 år som certifierad dykinstruktör. Han berättar att det var hans passion för äventyr som fick honom att sjösätta The Sporting Life.

– Min fotografering har formats av min kärlek till naturen och en outsinlig längtan efter äventyr och att utforska saker. Jag har arbetat i över 60 länder med redaktionella projekt och tv-projekt, säger han.

Och fortsätter:

– Efter trettio års resor med några av världens mest unika personligheter, där jag upplevt äventyr från upptäckten av nya arter på Yucatanhalvön till att utforska insidan av den Röda pyramiden i Egypten, blev min kärlek till de fantastiska individerna jag mötte drivkraften bakom denna publikation.

Efter två års noggranna förberedelser och samråd med kompetenta människor i branschen nådde den första publikationen allmänheten – och resten är en framgångssaga som nådde ända till Forbes. Thaddius känner sig lyckligt lottad som får arbeta med något han älskar.

– Det är verkligen en gåva! Det finns inget som kan jämföras med att tillbringa sin tid med att dela en vision av hur man ser och upplever världen. Det har varit otroligt tillfredsställande att ha möjlighet att skapa en hel tidning som kretsar kring en passion för naturen.

Thaddius berättar att The Sporting Life fokuserar på de mest exklusiva och lockande destinationerna, äventyren och den finaste utrustningen som finns att tillgå. Artiklarna kan handla om allt från möten med tillverkarna bakom de lyxigaste klockorna på marknaden till handgjorda vapen lågt utöver det vanliga.

– Vi strävar efter att visa upp det lyxiga friluftslivet på ett konstnärligt sätt med stor omsorg och uppmärksamhet på detaljer. Viktigast av allt, och tidningens mål, är att berätta historien och att låta äventyret bli levande genom våra ord och fotografier.

En typisk artikel i The Sporting Life beskriver Thaddius som ”ett visuellt smörgåsbord med en litterär huvudrätt”.

– Varje artikel är en upplevelse som tar din fantasi med storm. Skrivarteamet har en samlad erfarenhet som sträcker sig över många decennier i friluftsvärlden, med en förkärlek för de finaste upplevelserna och livsstilen.

– Denna expertis inom de olika områdena av The Sporting Life talar direkt till våra läsare med den trovärdighet och precision de har samlat under sina liv som ägnats åt denna stora strävan efter äventyr.

Vad vill du att läsarna ska känna när de läser din tidning?

– Jag vill att de ska känna upplevelsen och att de ska gå därifrån och känna att de faktiskt har upplevt ett äventyr. Jag vill att de ska känna värmen, doften av maten och smaken av den salta havsluften. Jag vill att de ska berätta för sina vänner att de “helt enkelt måste läsa” den här artikeln.

The Sporting Life förmedlar äventyr utöver det vanliga till sina läsare.

Vad har du för framtida drömartiklar?

– Jag har flera stycken. En skulle kunna vara mongoliska falkenerare i den antika traditionen att träna och jaga med kungsörnar. En annan skulle vara att fiska efter de gigantiska öringarna i Nildeltat. Eller flugfiske i Hemingways fotspår, ett kubanskt äventyr. Jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet.

Hur kändes det att läsa Forbes artikel om The Sporting Life?

– “Humbling”, utbrister Thaddius.

Och tillägger:

– Det var helt underbart att få en så fantastisk artikel skriven om oss. Det är så trevligt att bli erkänd för allt det hårda arbete som har lagts ned på att skapa denna publikation.

Thaddius och hans skrivarteam vill skapa måste-läsning som väcker sinnena.

Uppleva den svenska kulturen

Närmast väntar Swedish Game Fair, där Thaddius även kommer vara mediapartner. Mässan på Wenngarn blir hans första utanför USA:s gränser.  

– Jag hoppas att vi får ett bra mottagande och ett stort intresse för tidningen. Jag hoppas också att få träffa många människor med många berättelser och få möjlighet att uppleva den svenska kulturen till fullo. Trots allt har jag fokuserat på relationer med många olika individer och enheter längs vägen. Dessa relationer har lett till äventyr, berättelser och upplevelser som har mättat lusten att vandra och önskan efter äventyr, vilket har kulminerat i The Sporting Life, säger han.

Och avslutar:

– Förutom att dela ut tidningar kommer vi att ta del av allt som mässan har att erbjuda och samla många fotografier. Vi ser verkligen fram emot upplevelsen!