Familjeföretaget Swedteam har samlat på sig kunskap och erfarenhet kring jakt ända sedan de grundades 1919. Kläderna tas fram i nära samarbete med jägarkåren, något som blivit ett framgångsrecept. Nu ser de fram emot Wenngarn och ytterligare möten och utbyte med slutkonsumenterna.
– Det är alltid kul att få input från verkligheten så att vi kan vässa vårt erbjudande ytterligare, säger Swedteams VD, Robin Segerqvist.
Det är ingen slump att Swedteam har hittat en formel som blivit populär hos väldigt många jakt- och friluftsentusiaster. Under företagets drygt hundraåriga historia har generationer av jaktintresserade människor styrt skutan. Under det senaste generationsskiftet så tog Robin över VD-rollen av sin far Ulf – och förenar nu sitt stora intresse för jakt och friluftsliv med en gedigen erfarenhet av ledarskap och försäljning. Robin berättar att Swedteams mål är att hela tiden utvecklas och hitta nya vägar. I deras utvecklingsgrupp ingår kvinnliga och manliga jägare med stor jakterfarenhet och med höga krav på sin utrustning, det för att kunna erbjuda kläder av högsta kvalitet.
– Vi testar, utvecklar och testar igen tills att produkterna är hundraprocentiga, säger han.
Och tillägger:
– Vi lyssnar också på dig som jägare för att få en bild av vad som efterfrågas. Vilka egenskaper, färger eller tekniska lösningar fattas? Vi finns för dig som är jägare och arbetar ständigt för att kunna möta dina önskemål.
Vill fortsätta utvecklas
Swedteam finns i dag i länder över hela Europa, men trots framgångarna vägrar de att slå sig till ro utan strävar hela tiden efter att utveckla sina produkter ytterligare – och att samla på sig ännu mer kunskap.
– Vi ger dig inte bara den rätta utrustningen, utan tipsar också om hur du använder och sköter den på rätt sätt, säger Robin och tillägger att deras mål är att alltid vara tekniskt innovativa och det till rätt pris.
Vad har ni för tankar och känslor inför Wenngarn – och vad tycker ni främst att dessa mässor ger er?
– Det ska bli otroligt kul att träffa slutkonsumenten igen, säger Robin Segerqvist som tror på mötet mellan människor.
– Detta ger inte bara oss som företag en bild av vad som gäller, utan ger även större acceptans för jaktbranschen generellt.
Viktigt att hålla ihop
Robin berättar att förutom jägarnas värdefulla input gällande lösningar som kan underlätta jaktupplevelsen så är det även viktigt, inte minst branschmässigt, att hålla ihop för att visa vilken betydelse jakten har i samhället.
– I sista änden är det slutkonsumenten som ska köpa våra kläder och att vara lyhörd är och kommer att vara superviktigt!
Vad kommer hända i er monter?
– Vi kommer visa allt vi har på gång i nyhetsväg för säsongen 2024/2025 och försöka ta till vara på tillfället att samtala med våra kunder, avslutar han.