2018-06-08
När Swedish Game Fair stängde portarna till årets mässa för ett par veckor sedan stod det klart att det var en rekordmässa. Totalt 26 321 personer besökte mässan vilket var fler besökare än någonsin. Under mässan intervjuades också besökarna av Nordens största analysföretag för mässbranschen, och betyget för mässan är mycket högt.

– Först och främst så är ett stort grattis på sin plats! Besökarna ger inte höga utan mycket höga betyg på mässan. Då tar jag hänsyn till svaren på helhetsintryck, antalet och kvaliteten på utställarna, betyg på aktiviteter, NPS och återbesöksintresse, säger Anders Lindhe på analysföretaget Fairlink.
Analysen baseras på 300 personliga intervjuer bland slumpmässigt utvalda besökare under alla mässans dagar.

–Det känns väldigt bra att besökarna ger mässan ett så pass bra betyg. Det är också glädjande att nästan 90 procent av våra besökare vill besöka mässan igen. Det visar både att vi som arrangör har lyckats skapa en bra mässa, men också att våra utställare är duktiga på att visa upp och sälja det som våra besökare vill ha, säger Robin Norlén på Swedish Game Fair.
Bland utställarna är det flera utställare som berättar om rekordförsäljning, vilket också syns i undersökningen. Medelbesökaren på Swedish Game Fair spenderade 1300 kronor på mässan. 

Undersökningen visar också att 83 procent av besökarna har tillgång till jaktmarker och 70 procent äger ett vapen. Drygt hälften av besökarna har också en jakthund. Kombinationen av skytte, jakt, hund toppat med ett gediget program med aktiviteter skapar en komplett jaktmässa som besökarna uppskattar. 
– Vi ser också att vi hade 26 procent nya besökare, så våra satsningar på sportfisket, men också inom jakt, motor och hund har gett resultat och fått fler att öppna upp ögonen för vår största mässa någonsin, säger Robin. 

Redan nu är planeringen igång inför nästa mässa som arrangeras redan nästa år.
– Med den stora tillväxten vi har haft i år så ser vi ett behov att arrangera mässan varje år. Därför har vi tagit beslutet att vi kommer att köra Swedish Game Fair igen redan den 24-26 maj 2019, säger Torbjörn Larsson, vd på Swedish Game Fair.
Flera planer finns redan inför nästa års mässa, bland annat kommer man att satsa stort på ungdomar och rekryteringen av nya jägare och fiskare. Man kommer också satsa på maten och låta matupplevelsen ta större plats än i dagsläget.

 

 

ANNONSER




agria cup

 

Swedish Game Fair arrangeras av Swedish Game Fair AB i samarbete med:

Jägareförbundet          Jaktgrossisterna             Sportfiskarna          Tullgarns slott         Svenska kennelklubben          sport logo          Forshagaakademin         Statens fastighetsverk 

Go to top